Endnu uvist, hvornår resten af Uummannaq får strøm igen
En tredjedel af byen har indtil videre strøm, oplyser energichef, Johan Danielsen.
Da elværkets kapacitet er begrænset, er det kun de vigtigste samfundskritiske funktioner der har strøm.
- Det er eksempelvis hospitalet, hallen, politiet, brandstationen og butikken. Vi prioriterer de vigtige institutioner.
De nødgeneratorer, der skal forsyne resten af byen med elektricitet, bliver i øjeblikket transporteret med skib. Nødgeneratorerne forventes at ankomme i aften.
Svært at vurdere hvor lang tid der vil gå
Johan Danielsen siger, at det vil tage lidt længere tid at få etableret strøm i resten af byen.
- Når skibet ankommer, må vi forvente, at der også vil gå noget tid med at stille containerne i byen og tilslutte disse. På den måde vil vi distribuere strømmen gradvist til resten af byen, siger Johan Danielsen.
Men det er svært at vurdere, hvor lang tid, der vil gå med det, fortsætter han.
- Det er svært at vurdere, hvor lang tid der vil gå. Planlægningen af, hvor udstyret skal stilles i byen, er i gang.
Johan Danielsen siger, at de løbende vil lægge meddelelser ud på Nukissiorfiits facebookside.
Det forventes, at de nødgeneratorer, der fragtes til Uummannaq nu, skal være i brug i lang tid.